HOME OWNER FRIENDS STUFFS FOLLOW DBOARD NEWER OLDER

HUBUNGAN TARIAN ETNIK SABAH DALAM PENDIDIKAN
Tuesday 26 May 2015 - Permalink - 0 Miku(s)
Tarian etnik Sabah merupakan tarian yang sangat popular di negeri Sabah. tarian ini sering diadakan di mana-mana perayaan yang diadakan di Sabah. dalam pendidikan pula, tarian etnik ini juga turut diajarkan di setiap universiti dalam bidang seni tari. Ianya bertujuan melestarikan hubungan budaya kita. Kemampuan tarian etnik ini merupakan salah satu aspek penting dalam kehidupan.

Demikian pada pembelajaran merupakan ranah kognitif meliputi kemampuan menghapal, memahami, menerapkan, menganalisis, mensintesis, dan mengevaluasi. Kemampuan psikomotor, yaitu keterampilan yang berkaitan dengan gerak, menggunakan otot seperti lari, melompat, menari, berbicara dan memasang peralatan, dan sebagainya. Kemampuan afektif berhubungan dengan minat dan sikap yang dapat berbentuk tanggung jawab, kerjasama, disiplin, komitmen, percaya diri, jujur, menghargai pendapat orang lain, dan kemampuan mengendalikan diri. 

Semua kemampuan ini harus menjadi bagian dari tujuan pembelajaran di sekolah, yang akan dicapai melalui kegiatan pembelajaran yang tepat. Hal yang demikian, sudah jelaslah menunjukkan bahawa tarian etnik  Sabah ini mempunyai hubungan dalam pendidikan.


Sumber:-

https://driedroses.wordpress.com/tag/tarian-magunatip/
http://www.sabah.edu.my/kds/tarian-tarian_tradisi.htm
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/7481-etnik-sabah-dalam-kepelbagaian-kebudayaan.html
http://www.sabah.edu.my/rohani99/kenalisabah/tarian.htm